Pátek

5. prosince 2025

Nyní

6ºC

Zítra

2ºC

Svátek má

Jitka

Školní projekt: Klimatická katastrofa 2 200 – Evropa v ohrožení

7. srpna 2025

V uplynulém školním roce se nám podařilo získat prostředky na realizaci mezinárodního environmentálního projektu z programu Erasmus+. Doufáme, že nešlo o ojedinělou akci a že podobných projektů bude ve škole na Liščím kopci přibývat. Základní škola Školní byla garantem projektu a vytvořila většinu metodiky, která byla zaměřena na změny klimatu. Kromě vzdělávání žáků v oblasti ekologie byl projekt zaměřen také na spolupráci, jazykovou komunikaci (vše probíhalo v anglickém jazyce) a digitální kompetence. Projekt byl reciproční a žáci pracovali ve čtyřčlenných týmech, vždy dva Češi a dva Španělé, jak v Andalusii, tak v Čechách.

První společné týdenní setkání proběhlo v květnu ve španělské Benalmádeně, v partnerské škole European Trainee Academy, International College. Projektu se účastnilo šestnáct vybraných žáků sedmých až devátých tříd a stejný počet španělských dětí. Po seznamovacích aktivitách a jazykové průpravě žáci plnili různé projektové aktivity z tématu rozšiřování pouští a zvedání hladin oceánů. Aktivity byly rozličné – práce s brýlemi na virtuální realitu, přednášky, testy, laboratorní práce, aktivity na pláži apod. Kromě vlastní činnosti žáků také navštívili recyklační středisko v Málaze, kaňon Caminito del Rey, historické centrum Malagy, zbyl čas i na koupání ve studeném moři.

V červnu přijel totožný žákovský tým do České republiky. Nejprve si Španělé prohlédli Prahu a pak již ve společných projektových česko-španělských týmech pracovali s tématy záplavy a přívalové deště a možnost ochlazení části Evropy v důsledku globálního oteplování. Opět byla zapojena virtuální realita, práce s textem a obrázky, laboratorní práce a rozdělávání ohně pomocí křesadla. Všichni navštívili také přednášku v Ekocentru KRTEK o geomorfologii Krkonoš a prohlédli si expozici o Krkonoších v klášteře. Předposlední den čekal přítomné výstup na Žalý a večerní diskotéka. Poslední den patřil tvorbě závěrečných prezentací, které shrnovaly to nejzásadnější z české i španělské části projektu. Všichni získali certifikát a ti nejlepší ještě drobné ceny.

Osobně jsem byl mile překvapený, jak naši žáci dokážou velmi zdatně pracovat v anglickém jazyce, a doufám, že podobných obohacujících projektů bude stále více. Popisovaný projekt byl vyústěním společné dlouholeté práce řady učitelů a projektových managerů.

Dušan Vodnárek
odborný garant projektu ze ZŠ Školní Vrchlabí