Zimní údržba v Královéhradeckém kraji stála 249 milionů, víc než před rokem
28. května 2025
Silničáři v kraji v zimním období udržovali přes 3590 kilometrů silnic, délka neudržovaných úseků silnic nižšího významu byla 194,3 km. Neudržované silnice v kraji mají většinou alternativní trasu.
"Zima 2024/2025 byla mírně teplejší než průměr, ale extrémně suchá, se sněhovými srážkami hlavně ve vyšších polohách, což ovlivnilo náklady na údržbu inertně udržovaných úseků," uvedl Lechmann.
Silničáře v kraji stála zimní údržba nejvíce v lednu, kdy je vyšla na 108,2 milionu korun. V ostatní zimní měsíce byly náklady od 20 do 59 milionů korun.
Novinkou bylo zavedení metody využívané při údržbě dálnic, mostů a estakád na silnicích první třídy. Jde o údržbu vozovky pouze solným roztokem, tedy solankou.
Silničáři v kraji v zimě na silnice vysypali 19.350 tun soli, 7347 tun inertního posypu, tedy drtí, a téměř 6,2 milionu litru solanky. V předcházející zimní sezoně bylo potřeba 20.018 tun soli, 5915 inertního posypu a téměř 6,1 milionu litru solanky.
Zimní období z hlediska legislativy a údržby začíná 1. listopadu a trvá do 31. března následujícího roku. Pohotovost silničáři zahájili 1. listopadu ve 3:00 ráno. První výjezd v souvislosti se zimním počasím měli v neděli 10. listopadu na hornatém Trutnovsku. "Posledním zásahovým dnem v zimním období byl čtvrtek 20. března také na Trutnovsku. Mimo zimní období s ohledem na povětrnostní podmínky měli silničáři výjezd ještě 7. dubna, a to opět na Trutnovsku," řekl ČTK Lechmann. Do okresu Trutnov zasahují Krkonoše. První výjezd v zimní sezoně 2023/2024 v kraji měli silničáři 11. listopadu.
V Královéhradeckém kraji je 471 kilometrů silnic první třídy, 932 kilometrů silnic druhé třídy a 2382 kilometrů silnic třetí třídy. V regionu je 3785 kilometrů silniční sítě. O zimní údržbu státních silnic první třídy se stará konsorcium krajské Údržby silnic Královéhradeckého kraje a společností EUROVIA CZ a AVE CZ odpadové hospodářství. V konsorciu má krajská údržba silnic dvoutřetinový podíl, díky čemuž má v rukou řízení údržby i hospodaření s posypovými materiály. Kraj sám udržuje silnice druhé a třetí třídy.
Náklady na zimní údržbu silnic I., II. a III. třídy a dálnic v Královéhradeckém kraji (meziroční srovnání v milionech Kč včetně DPH):
| Listopad | Prosinec | Leden | Únor | Březen | Celkem | |
| 2022/2023 | 15,948 | 68,101 | 59,401 | 45,220 | 32,207 | 220,877 |
| 2023/2024 | 43,075 | 79,885 | 82,465 | 19,302 | 13,131 | 237,858 |
| 2024/2025 | 24,855 | 58,921 | 108,226 | 36,476 | 20,470 | 248,949 |
Zdroj: Královéhradecký kraj
Spotřeba materiálů při zimní údržbě silnic I., II. a III. třídy a dálnic v Královéhradeckém kraji v meziročním srovnání:
| Období | sůl/t | inert/t | solanka/l |
| 2022/2023 | 19.169 | 7255 | 6,395.500 |
| 2023/2024 | 20.018 | 5915 | 6,071.000 |
| 2024/2025 | 19.350 | 7347 | 6,194.000 |
Zdroj: Královéhradecký kraj
ČTK
Ilustrační foto: Údržba silnic KHK