Rozjezd Aquacentra jsme zvládli se ctí, říká jeho šéf Jiří Dušek
8. března 2023

Jak hodnotíte první období provozu?
První období bylo nesmírně hektické. Veškerá povolení k provozu jsme totiž získali teprve pár dní před jeho zahájením. Udělali jsme zkušební den, zatěžkávací zkoušky a pak nastal den D. Otevřeli jsme 27. prosince ráno. Se starostou a vedením města jsme si dali skleničku sektu a začal provoz. Doslova za běhu jsme se učili ovládat budovu, jednat se zákazníky, ladily se ceníky. Já jsem se narodil zřejmě na šťastné planetě, protože se mi povedlo ve městě, kde nikdy bazén nebyl, sestavit výborný tým kolegů, na který jsem velmi pyšný. Naším společným cílem je udělat z Aquacentra místo, kam se návštěvníci rádi vracejí a kde se cítí fajn.
Jaký byl v prvních týdnech provozu o Aquacentrum zájem?
Se vší pokorou si troufám říci, že o naše Aquacentrum je velký zájem. Budova, prostředí v ní a vše okolo se lidem velmi líbí. Za vším stojí velmi povedený projekt pana architekta Ševčíka, neuvěřitelný tah na branku celého vedení města, profesionalita a zápal všech, kdo se na realizaci podíleli a často zcela nezištně nám pomohli k dnešnímu stavu. Máme otevřené funkční Aquacentrum s velmi dobře postaveným mixem zábavy a vodní plochy. Z čeho mám osobně velkou radost, je velká skupina ranních kondičních plavců. Dále se nám rozbíhá výuka plavání, spolupráce s mnoha organizacemi, školami, podniky. A jsou tu samozřejmě i naši „komerční“ návštěvníci... S velkým respektem denně sleduji plné parkoviště.
Měl jste čas být vůbec něčím překvapen?
Co mne hodně překvapilo, byl a je zájem o moji osobu. Pro moji profesní kariéru je funkce ředitele Aquacentra ohromná výzva. Nenapadlo mě, jak hodně budu všude vidět. Cítím obří zodpovědnost a celou svojí osobností se snažím nic nepokazit. Naše Aquacentrum vybudovali jiní a já jsem pouhým „nositelem myšlenek“. Je mi jasné, že udržet se na výsluní a zájmu veřejnosti bude náročné. V následujícím období nás všechny nepochybně čeká množství nelehkých úkolů. Musíme například prokázat, že jsme schopni udržet kvalitu služeb, zajistit co nejhospodárnější provoz, správně propagovat naše služby a samozřejmě udržet i zájem veřejnosti.
První den ostrého provozu měl předčasný konec. Co se přesně stalo?
Čekal jsem, kdy přijde tato otázka. (smích) Po slavném startu, který přenášela Česká televize a byl mediálně široce publikován, přišel šok v podobě výpadku energie. V 10 hodin jsme zahájili provoz a v 15.50 nám vypadl proud. I přesto, jak bylo vše nové a nezaběhnuté, můj tým reagoval správně. Nijak nebyla ohrožena bezpečnost návštěvníků, objekt se podařilo bez problémů vyklidit, okamžitě vyrazil servis a za 2,5 hodiny jsme zase fungovali. Dnes je nade vši pochybnost jisté, že za výpadkem stála výrobní vada výkonného jističe. Společnost Schrack ČR se nám omluvila a zaplatila náhradu škody. Nastalo kouzlo nechtěného. Z této události se stala obří mediální záležitost. Článek na serveru Novinky.cz vidělo na milion lidí. Dokonce jsem podezříván, že jsem to udělal schválně. Zase tak dobrý nejsem. (smích) Nyní už to opravdu vypadá, že nám nic podobného nehrozí. Rozvody elektrické energie již fungují zcela spolehlivě.
A všechno ostatní je také v pořádku?
Takto složitá budova prochází různými porodními bolestmi. Některé jsme čekali, některé ne. Potýkáme se s reklamací čipového vstupního systému. V době extrémní návštěvnosti jsme zjistili, že vybraný dodavatel nám dodal špatný systém, který reklamujeme. Investor Město Vrchlabí uplatňuje reklamaci a bude vymáhat značné pokuty. K dnešnímu datu (rozhovor probíhal 12. února, pozn. autora) čipový systém funguje v jakémsi provizoriu a náprava se blíží. Ladili jsme parní kabinu, a protože zde není nikdo prorokem, válčíme s rosným bodem. Stále na tom pracujeme. Pro mě je důležité, že návštěvníci plavou ve vodě, která splňuje nejvyšší nároky kvality, všude je teplo a čisto. Na úklidu je stále co zlepšovat a po nějakých přešlapech u nás máme tým spolehlivých uklízeček, které odvádějí dobrou práci. Aquacentrum stále vylepšujeme, často se jedná o drobnosti, které jsou pro návštěvníky důležité, denně dostávám podněty, které nás posunují dál.
Před otevřením Aquacentra se hodně skloňovaly drahé energie a jejich dopad na ekonomiku zařízení. Jak to nyní vypadá?
Těžko můžeme z prvního měsíce predikovat trendy, ale původní obavy se nenaplňují. Předpoklad byl, že Aquacentrum bude obří finanční průšvih. Realita může nabádat k mírnému optimismu. Podařilo se nám získat elektřinu za velmi dobrou cenu. To je pro nás klíčové. Co se týče tepla: budova je velmi dobře izolovaná, rekuperace funguje a spotřeba tepla se drží na slušném standardu. Takže jdeme cestou zajistit návštěvníkům co možná největší komfort, v bazénové hale je skutečně teplo. Stále hledáme možnosti úspor. V největších mrazech vypínáme venkovní vířivku, to je skutečně velký luxus ji provozovat v -10 °C. Zatím jsem se nesetkal s nikým, kdo by to nechápal. Kromě toho se ještě kolem venkovní vířivky tvoří ledová krusta a může to být velmi nebezpečné. Jakmile budou teploty zpět kolem nuly, znovu ji pustíme. Celkově lze říci, že ekonomika Aquacentra není černá díra na peníze, jak se původně myslelo. Bez příspěvku zřizovatele se to neobejde, ale na katastrofické scénáře to rozhodně nevypadá. Ale jak to má v našich dosavadních rozhovorech již tradici: přesná čísla zatím nikdo nezná.
Došlo k nějakým úpravám ceníku vstupného?
Výše a nastavení vstupného Aquacentra je určitě jeden z nejtěžších úkolů, které jsem kdy řešil. Po prvním období, kdy jsme se snažili o co největší návštěvnost, jsme zdražili rodinné vstupné na hlavní sezónu (do konce března). Například čtyřčlennou rodinu ve vyjde vstupné na 105 minut na 660 korun, což vychází na nějakých velmi přijatelných 94 korun za hodinu na osobu. Musím ale konstatovat, že reakce návštěvníků na náš krok byla a je velmi rozumná. Stále nemáme nějaké horentní navýšení. Do budoucna hledíme s optimismem. Proto mohu ujistit, že v brzké době určitě nebudeme hýbat s cenou pro abonenty. Pokud nastanou nějaké změny v ceníku, stane se tak až na podzim. Systém stále vylepšujeme. Už nám spolehlivě funguje systém jeden účet = více hodinek, často se nás na to návštěvníci ptají. Další novinkou bude možnost zjišťování stavu účtu abonenta na webu. Už se to testuje, mělo by to být funkční během několika dnů. Na našem webu https://www.aquacentrum-vrchlabi.cz/ brzy přibudou aktuální informace o rezervacích plaveckých drah.
Zaslechl jsem, že u vás mohou lidé při placení uplatnit benefitní poukázky. Je to tak?
Zkušební vlaštovkou je spolupráce se SODEXO. Přijímáme všechny produkty od této společnosti. Víme, že je dostávají v automobilce i jiných firmách. Je o to velký zájem. Nejpozději od 1. března bude fungovat i Multisport. Neumím ale říci, kolika společnostmi to skončí. Ceny máme poměrně nízko a nebudeme přijímat produkty firem, které by po nás žádaly vysoké provize. Z další spolupráce chystáme spolupráci se Zaměstnaneckou pojišťovnou ŠKODA. Stále vše ladíme a uvažujeme, co to udělá s provozem.
Chystáte nějaké změny v otevírací době?
Určitě ano, od konce března dojde ke změně. Plavecká škola zahájí činnost naplno 21. března. To bude mít vliv na ranní plavání, v období od konce března do června bude pouze do 8.30 a v pátek možná nebude vůbec. Bohužel to jinak nešlo, školy mají pevně nastavené rozvrhy a s tím toho moc nenaděláme. Na další sezónu od podzimu se bude plánovat tak, aby tato příjemná ranní aktivita byla co nejdostupnější. Až budou probíhat plavecké kurzy dopoledne, zkusíme otevřít relaxační zónu pro veřejnost a uvidíme, co to přinese. Relaxační bazén, vířivky i tobogán plavecká škola nevyužije a doufáme, že se návštěvníci naučí v tuto dobu koexistovat v relaxační zóně, i když v bazénu bude cvrkot. Podpoříme to výhodnějším vstupným.
Jak se v provozu cítí imobilní návštěvníci? Je na ně Aquacentrum vůbec nějak připraveno?
Imobilní návštěvníci náš bazén již navštěvují. Na základě našich dosavadních zkušeností a vyhodnocení celé situace jsme přijali drobné změny. Nejvýznamnější asi je, že jsme pro tyto klienty koupili invalidní vozík. Vozík je hygienicky čistý, připravený na zapůjčení a umístěný v šatně. V praxi to funguje tak, že imobilní návštěvníci přesednou ze svého na náš vozík a na něm se dostanou k bazénu. Z recepce se dolů dostanou výtahem. Jinak pro ně máme tři speciální WC a převlékací kabiny.
Aquacentrum nabízí svým návštěvníkům i občerstvení. Jak ho přijali?
Co mě moc těší, je kvalita produktů týmu Pizzerie Calabria. Naším společným cílem je, aby se Pizzeria stala samostatným cílem. Celkem se rozbíhá i prodej pizzy s sebou na předchozí objednávku, to je jistě zajímavá možnost v době, kdy je zavřené velmi populární okénko v IT Centru stejné firmy. Věřím tomu, že až se vyčasí a kolem nás budou chodit Vrchlabáci na procházky, budou využívat možnost dát si skvělého Kozla, Plzeň nebo dobrou kávu, krásné prostředí venkovního posezení s širokou nabídkou jídla a zmrzliny v nádherném prostředí Aquaparku a unikátní vyhlídkou a možností vstupu na vyhlídkovou věž.
V prvních týdnech provozu se na sociálních sítích řešily plavky. Tedy jaké mohou návštěvníci mít a jaké už nikoliv. Jak to tedy je?
V prvních dnech vznikl trochu chaos v otázce povolených plavek. Akceptujeme běžné typy plavek i tzv. plavací kraťasy bez kovových doplňků a bez kapes. Primárně je nutné, aby si návštěvník ty plavky přinesl s sebou a před vstupem do bazénu se do nich převlékl, aby byly určené k plavání a aby byly čisté. Pro většinu návštěvníků samozřejmé věci.
První týdny provozu se nesly ve znamení masového zájmu a nebyla nouze o stav, kdy byl bazén plně obsazen. Kdy je tedy nejlepší jít do Aquacentra?
Únor už je volnější. Totálně přeplněná kapacita, která byla začátkem roku, je minulost. Byla způsobena počasím. Vždyť se vůbec nelyžovalo. Rušno tu bývá o víkendu a spíš v druhé půlce týdne. Největší zájem je v odpoledních hodinách. Takže můj tip: můžete-li, přijďte si užít pohody dopoledne. Za svitu sluníčka, kdy halou prostupuje sluneční svit, to je teprve zážitek. Hodně dobré je také ranní plavání. Ranní plavce rozmazlujeme zapnutou vnitřní vířivkou vždy 15 minut za hodinu. Připomínám, od 21. března bude ranní plavání pouze do 8.30.
Jsou návštěvníci ukáznění?
Trápí nás, že se poměrně hodně návštěvníků před vstupem do bazénu nesprchuje. Když je plavčík vrátí, často přijdou za 20 vteřin omočení. Proto bych chtěl apelovat – Pojďte s námi zlepšovat hygienickou úroveň vody a umyjte se před vstupem do bazénu mýdlem! Čím více osprchovaných návštěvníků, tím méně je potřeba chemie. Děláte to pro sebe. Nechceme v šatnách nějakou „jedubabu“, která bude všechny sekýrovat, ani detekční rámy u vstupů, jak je to v jiných bazénech. Ale až uvidíte někoho neosprchovaného jít do bazénu, ten škodí nejen sám sobě, ale i ostatním. Fascinuje mě, co všechno jsou schopní návštěvníci v Aquacentru zapomenout. Čepičky, plavky, ručníky, brejle celkem chápu, sám často někde něco nechám. Měli jsme tu klíče od bytu, mobily, hodinky, šperky. Nic nevyhazujeme, pokud tu někdo něco zapomene, tak se to většinou najde. Pak tu máme ale jiné případy. Jeden arogantní pán se k nám nedávno snažil dostat s pejskem a chtěl, aby ho recepční hlídala. Takto to opravdu nejde. Sám jsem býval pejskař a ledacos pochopím. Ale pejska sem dovnitř v žádném případě nepustíme. U toho pána, který tu sprostě nadával a odvolával se na nesmysly, mě šokovalo, že byl pedagog a byl historicky první návštěvník, na kterého jsem zvýšil hlas a zvažoval jsem přivolání policie. Také je tu parkování a příjezd k Aquacentru. Parkování je celkem bez problémů, občas se někdo postaví na místo pro invalidy, ale problém je, když návštěvníci často jezdí zákazem od křižovatky Bělopotocká/Valteřická. Dopravní policisté na to dávají pozor a nějaké pokuty už tu vybrali. Proto jezděte, prosím, přes kruhový objezd.
Chystáte nějaké jarní překvapení?
Rádi bychom oslavili otevření na velké jarní akci na přelomu dubna a května. Budou u nás první plavecké závody, které doplníme běžeckým závodem. K tomu bude malá oslava s kapelou a programem. Spolu s tím bude probíhat den otevřených dveří a další doprovodný program.
A na závěr otázka úplně z jiného soudku. Dal jste manželce peníze?
To jsem přesně čekal! (smích) Takže jste viděl mé vystoupení v pořadu Na lovu 8. února. Víte tedy, jak to dopadlo. Je to o vyjednávání…
Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz
Foto: Petr Ticháček