Pátek

5. prosince 2025

Nyní

6ºC

Zítra

2ºC

Svátek má

Jitka

Základní a mateřská škola v Lánově. Rodinná, moderní a inovativní

10. ledna 2025

Při jízdě autem z Vrchlabí do Hostinného ji hravě přehlédnete. Přesto je to instituce svojí rozlohou, a především významem pro zdejší obec a její okolí zásadní a klíčová. Řeč je o základní škole v Prostředním Lánově, ke které je ještě organizačně přidružena mateřská škola. Ačkoliv si tento vzdělávací ústav zakládá na tom, že jde spíš o školu rodinného typu v menší obci, může se směle poměřovat s ostatními školami ve Vrchlabí a jeho okolí.

Areál základní školy se nachází v Prostředním Lánově. Zhruba po kilometru cesty směrem na Hostinné odbočíte z hlavní silnice doleva a po sto padesáti metrech se ocitnete před pestrobarevnou mozaikou vzájemně propojených budov.

Když celý areál vidíte nejprve zvenku a potom si ho prohlédnete i zevnitř, zjistíte, že tato škola není vůbec malá. Obzvlášť o přestávkách zdejší chodby připomínají hlučný úl. „Na základní škole máme všechny ročníky od první do deváté třídy. Pouze ve třech ročnících nemáme paralelky a je tam jen jedna třída. Nyní k nám do školy chodí 288 dětí a přes osmdesát dětí máme v mateřské škole,“ říká Simona Grégrová, která do zdejšího ředitelského křesla usedla v tomto školním roce, v srpnu loňského roku. „Pokud bych měla vypočítat personální obsazení, máme tu dvacet čtyři učitelů, osm asistentů, školního psychologa na základní škole, v mateřské škole deset pedagogických pracovníků, v kuchyni máme šest pracovnic a tři kolegyně ve školní družině. Pak tu máme klub Lánovák, což je v podstatě určité pokračování školní družiny pro děti čtvrtých, pátých, šestých tříd,“ vypočítává paní Grégrová, kterou ve vedení školy doplňují její zástupci Soňa Matyášová a Libor Spurný.

Simona Grégrová hned na úvod předesílá, že zdejší škola nemá ambici soupeřit s velkými vrchlabskými základkami ve výchově sportovních talentů. Dětem však nabízí spíš rodinné prostředí a také další možnosti, kterými se chce odlišit od své „vzdělávací konkurence“. Například zástupkyně ředitelky Soňa Matyášová je garantem Klubu nadaných a zvídavých dětí, jenž se řídí heslem „Každé dítě může být úspěšné, tak proč ne to vaše?“. „Chceme být školou, která podporuje individuální přístup, tvořivost, rozvoj kritického myšlení, a podporovat silné stránky u přemýšlivých dětí. Cílem je podpořit osobnost žáků, rozvíjet jejich nadání a rozšiřovat jejich znalosti a dovednosti, které následně uplatní při volbě povolání a také ve svém životě i mimo školu,“ říká Matyášová.

Klub nadaných a zvídavých dětí slouží jak nadaným a mimořádně nadaným žákům, tak i zvídavým, šikovným a těm, co mají opravdu o nějakou aktivitu zájem. „Žáci mají širokou nabídku i mimoškolního vzdělávání – Koumák, jazykový kroužek, Abaku, šachový, výtvarný a hudební kroužek, několik sportovních kroužků, keramiku,“ vypočítává Soňa Matyášová.

Moderní škola
Když se procházíte celým areálem školy, je patrné a na první pohled jasně viditelné, že Lánovu jakožto zřizovateli na této škole velice záleželo a byly zde investovány nemalé prostředky, díky nimž je zdejší zázemí velice atraktivní a moderní. Kromě klasických tříd tu mají žáci k dispozici dílny, cvičný byt, tělocvičnu, polytechnické centrum (což jsou hudební a jazykové učebny), skleník, pozemky, počítačovou a přírodovědeckou učebnu, knihovnu a zázemí pro klub Lánovák.

Technické či na techniku zaměřené odborné předměty má ve škole pod patronací Libor Spurný. „Naše škola se snaží držet krok s dobou, a proto považujeme za důležité seznamovat naše děti a žáky s moderními technologiemi. V mateřské škole mají děti možnost pracovat například s dřevěnými roboty Cubetto nebo digitálními fotoaparáty Vtech Kidizoom. Na základní škole žáci využívají modernizovanou počítačovou učebnu, mobilní počítačové stanice či tablety, které jsou dostupné pro výuku. V hodinách informatiky se seznamují s programovatelnými zařízeními, jako jsou Ozoboti nebo Intelino Smart Train, a získávají zkušenosti s 3D tiskem a robotickými stavebnicemi Lego. Uvědomujeme si, že moderní technologie hrají stále větší roli v každodenním životě, a proto klademe důraz na rozvoj digitální gramotnosti našich žáků, abychom je co nejlépe připravili na budoucnost,“ zmiňuje Spurný.

Kromě klasických předmětů má škola ve svých osnovách řadu dalších aktivit. „Na prvním stupni to jsou školy v přírodě, v šesté třídě adaptační kurz, v sedmé třídě lyžařský kurz, v osmé třídě vodácký kurz a v deváté třídě je to turistický nebo cyklistický kurz. Samozřejmě tu nechybí plavání či bruslení,“ říká Simona Grégrová.

Lánovská škola žákům svých osmých a devátých tříd nabízí i výměnné pobyty se školou v bavorském městě Gauting. „Děje se tak skrze německou organizaci TANDEM a nám tuto akci zaštiťuje paní Brejšová. Vytipují se děti, které by mohly mít chuť, zájem a možnost vycestovat do Německa na týden, a pak na týden přijedou německé děti k nám. Děti spí v rodinách a my to vnímáme jako kurz osamostatnění. Komunikačním jazykem je angličtina,“ doplňuje Grégrová. Projekt se velice rychle ujal a škola chystá jeho pokračování a o spolupráci jedná i s dalšími školami v Německu. To ale není všechno. „Od září jsme se ‚otevřeli‘ možnosti umožnit na naší škole na druhém stupni domácí vzdělávání neboli takzvané domškoláctví. Je to výuka, která je zajištěna v domácím prostředí bez trvalé docházky do školy. Na škole pracuje paní učitelka, která má dlouholeté zkušenosti s touto formou výuky, sama své děti takto vzdělávala. Domškoláky má na starost, provází je studiem a setkává se s nimi dvakrát ročně při povinném přezkoušení,“ dodává Simona Grégrová.

Akce pro veřejnost
Lánovská škola je úzce provázána s prostředím, v jehož pomyslném středu se nachází. Pořádá četné akce pro veřejnost či seniory. Tradičními akcemi je vánoční a jarní muzicírování, Čtenářský klub a konají se zde i besedy s různými zajímavými osobnostmi.

Přestože je aktuální školní rok přibližně ve své polovině, škola už se chystá na příští rok. „Společností rezonuje názor, že děti do školy nebývají dobře připravené a je to pro ně stresující záležitost. Proto jsme se pro spádové i nespádové děti rozhodli udělat přípravný kurzík Začít spolu. Během něj se děti s rodiči přijdou podívat do školy, bude se tu rozvíjet hrubá i jemná motorika, samostatnost i tvořivost. Zkrátka chceme, aby se děti adaptovaly na školní prostředí a přestup ze školky do školy pro ně nebyl v září tak stresující,“ uzavírá ředitelka školy Simona Grégrová.

Podtrženo, sečteno, základní škola v Lánově nabízí příjemné vzdělávací prostředí i moderní výukový program a v době naplněných kapacit prvních tříd či dalších ročníků ve školách ve Vrchlabí a okolí tak může být zajímavou alternativou pro zdejší děti.

Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz