Pátek

5. prosince 2025

Nyní

6ºC

Zítra

2ºC

Svátek má

Jitka

Vážím si týmu, který jsme společně vybudovali, říká Martina Harvey

23. června 2025

Martina Harvey vede ve společnosti ARGO-HYTOS Vrchlabí oddělení kvality. V rozhovoru pro Vrchlabinky popisuje, jak se k této pozici dostala a co obnáší řízení více než dvacetičlenného týmu. Pro mě jako novináře to byl netradiční a specifický zážitek, dělal jsem totiž rozhovor se spolužačkou ze základní školy.

Jak ses dostala do společnosti ARGO-HYTOS?
Do ARGO-HYTOS jsem nastoupila po mateřské dovolené. Předtím jsem dlouhá léta pracovala ve firmě Optrex, kde jsem působila převážně v oblasti kvality, což je oblast, které se věnuji po většinu své profesní kariéry. Když jsem odcházela na mateřskou dovolenou, bylo už tehdy známo, že firma bude končit a mě čeká po návratu hledání nového uplatnění. Shodou okolností se ke mně dostala informace, že v ARGO-HYTOS hledají posilu do týmu kvality. Přihlásila jsem se do výběrového řízení a pohovor dopadl dobře. Tehdejší vedoucí mi navíc umožnil práci na částečný úvazek, protože moje dcera měla v té době teprve dva roky. Teď v květnu (kdy vzniká tento rozhovor, pozn. autora) to je už deset let, co jsem v ARGO-HYTOS.

Takže jsi do ARGO-HYTOS nastoupila jako kvalitářka?
Přesně tak. Nastoupila jsem na pozici v oblasti dodavatelské kvality, což pro mě byla tehdy změna – do té doby jsem totiž působila jako zákaznický kvalitář. Moje práce spočívala hlavně v řešení reklamací a komunikaci se zákazníky. Tady jsem se naopak začala věnovat dodavatelům, což byla výzva a nová zkušenost.

Deset let uběhlo a nyní jsi manažerem kvality. Říkám to správně?
Ano. V současnosti jsem manažerem kvality v rámci ARGO-HYTOS Vrchlabí a na této pozici jsem od loňského července.

Zkusme ještě zrekapitulovat tvůj kariérní postup od nástupu do tohoto podniku až po tvé povýšení do pozice manažera kvality.
Na dodavatelské kvalitě jsem působila poměrně krátce a poté jsem se vrátila „ke kořenům“ – na zákaznickou kvalitu. Nejprve jsem pracovala jako člen týmu a po několika letech jsem se posunula na pozici vedoucího. V té době čítal tým šest lidí, včetně mě. V loňském roce došlo ve firmě k organizačním změnám – můj tehdejší nadřízený přešel na jinou pozici v rámci společnosti, čímž se uvolnila pozice manažera kvality. Přihlásila jsem se do výběrového řízení a uspěla.

Přihlásila ses sama, nebo ti bylo ze strany vedení podniku naznačeno, že by ses měla přihlásit?
Přihlásila jsem se z vlastní iniciativy. Zároveň mě ale potěšilo, že mi spousta kolegů i členů rodiny říkala, že bych se měla přihlásit. To byla velká podpora a povzbuzení, že mi i ostatní věří. Kdybych nebyla přesvědčená, že na to mám, tak bych se do takové výzvy nepouštěla – potřebovala jsem si být jistá sama za sebe.

Představme nyní tvoji současnou pozici blíž a detailněji. Co všechno manažer kvality v ARGO-HYTOS Vrchlabí dělá a za co je odpovědný?
Nejprve bych chtěla přiblížit, jak vypadá struktura našeho oddělení. Celkem nás v kvalitě pracuje 23 lidí, včetně mě. Oddělení kvality je rozděleno do čtyřech sekcí, přičemž každá z nich se zaměřuje na trochu jinou oblast. První je dodavatelská kvalita, následuje zákaznická kvalita, třetí sekcí je procesní kontrola a v neposlední řadě máme i vlastní metrologickou laboratoř. Dodavatelská kvalita, jak již vyplývá z názvu, se zaměřuje na kvalitativní problémy týkající se nakupovaného materiálu. Spadá sem i vstupní kontrola, která kontroluje kvalitu dodaných materiálů nebo dílů od dodavatelů. Zajišťuje, že materiál splňuje požadované specifikace, než se uvolní do výroby nebo do skladu. Jedná se samozřejmě o namátkovou kontrolu, protože není kapacitně možné zkontrolovat sto procent všech dodaných dílů. Součástí dodavatelské kvality je také vyhodnocování prvních vzorků nových dílů. Vzhledem k tomu, že řadu komponentů nakupujeme, je nutné důkladně ověřit, že dodavatel dokáže zajistit požadovanou úroveň kvality a veškeré technické požadavky před zahájením sériových dodávek. Sekce zákaznické kvality sestává ze tří specialistů, kteří mají na starost agendu spojenou s reklamacemi zákazníků. To není vděčná práce – je to každodenní dávka stížností a nespokojenosti. Součástí jsou rovněž dva technici, vlastně techničky, které provádějí analýzy reklamovaných dílů.

Potom jsi zmínila procesní kontrolu…
Ano. Procesní kontrola neboli – jak je u nás z dob minulých zažito – OTK (oddělení technické kontroly) se specializuje na měření a uvolňování prvních kusů, které se vyrobí u nás ve firmě. Jedná se především o rozměrovou kontrolu podle výkresové dokumentace, technologických postupů nebo dalších specifikací. Cílem je ověřit, že výrobek odpovídá požadované kvalitě dříve, než dojde k sériové výrobě. Abych dokončila celou rekapitulaci, poslední, ale rozhodně ne nejméně důležitou sekcí je metrologická laboratoř. Tam probíhá samotné měření prvních vzorků od dodavatelů a také kalibrace měřidel, která používáme v rámci firmy. Dodržování kalibračních lhůt je oblíbeným tématem při každém auditu. Auditor si vždy s chutí opíše číslo nějakého měřidla a pak si s velkým nadšením ověří, zda je pravidelně kalibrováno. Jak v metrologii, tak na procesní kontrole používáme řadu přesných a velmi drahých měřidel a přístrojů, jejichž obsluha vyžaduje notnou dávku zkušeností a citu. Jako manažerka kvality zastřešuji celé oddělení. Mojí úlohou je zajišťovat, aby všechno fungovalo jako celek, aby mezi týmy dobře fungovala komunikace a aby se neztratila celková vize kvality napříč firmou. Součástí mé práce je také dohled nad systémem řízení celé firmy dle normy ISO 9001 – zajišťuji, aby požadavky normy nebyly jen na papíře, ale opravdu fungovaly v praxi. A v neposlední řadě řeším spoustu běžné operativy, která k tomu všemu patří – od každodenní agendy až po prezentaci výsledků směrem k vedení firmy a zákazníkům.

To jsou samé technické věci… Nicméně já o tobě vím, že jsi na střední školu chodila na ekonomku. Jak se to dalo skloubit?
Těžko. (smích) Ano, vystudovala jsem sice Obchodní akademii v Trutnově, ale tomuto oboru jsem se nikdy nevěnovala. Nástup do ARGO-HYTOS byl náročný. V první řadě bylo potřeba se zorientovat v interních procesech, ale především hydraulika byl pro mě úplně nový pojem. Za ta léta tady jsem se leccos naučila, ale rozhodně se nepovažuji za experta. To bych si netroufla. Ale práce v kvalitě není jen o technice. Kvalitář by měl vést tým metodicky. Měl by vědět, co chce zjistit, a mít kolem sebe lidi, od kterých dokáže získat potřebné informace. Ty pak využije při tvorbě reportů (tzv. 8D reportu) pro zákazníka.

Jak vznikají například právě reporty pro zákazníka? Je to na základě nějaké diskuse v týmu, anebo ty řekneš, jak to bude, a tvoji kolegové to podle toho udělají?
Řešení zákaznických reklamací rozhodně není sólo disciplína. Zapojuje se do něho celý tým napříč firmou. Od techniků přes konstruktéry až po výrobu. Nejde o to někomu vnucovat svůj názor a prosazovat, že vše musí být tak, jak já chci. Na druhou stranu se nesmíme nechat tzv. opít rohlíkem – je důležité všechny domněnky, které při řešení problému vzniknou, důkladně ověřit, například různými zkouškami a testy. Někdy je to skutečně jako detektivka. Musím ale říct, že mám kolem sebe vynikající kolegy, nejen přímo na kvalitě, ale napříč celou firmou, kteří jsou ochotní pomoci, poradit a hlavně spolupracovat, když je potřeba něco řešit. Kvalita by měla být vnímána jako záležitost všech lidí ve firmě, nejen oddělení kvality. Každý má svůj podíl na tom, jaký výsledek nakonec zákazník dostane.

Zmínila jsi, že vás v týmu je 23. Když někdo z tohoto týmu z nejrůznějších důvodů odchází a hledá se za takového člověka náhrada, jak velké slovo máš ve výběru, kdo toto místo obsadí?
To je dobrý dotaz. V loňském roce jsme prošli menší generační výměnou – z našeho týmu odešli tři kolegové do zaslouženého důchodu. Samozřejmě jsme za ně potřebovali najít adekvátní náhradu a primárně se vždy snažíme hledat nové členy týmu interně. Zatím se nám to daří a to považuji za velkou výhodu. Interní kandidáti už mají zkušenosti s prostředím společnosti, znají procesy, firemní kulturu a způsob komunikace. To výrazně usnadňuje adaptaci na novou roli. A jaké mám slovo? Je to na mně. Vždy se společně snažíme najít toho nejvhodnějšího člověka, který nám zapadne do týmu jak profesně, tak lidsky.

Je tady ve Vrchlabí a v jeho okolí dostatek lidí, mezi kterými můžete potenciálně hledat či vybírat?
Jak jsem již zmínila, první volbou jsou vždy stávající zaměstnanci ARGO-HYTOS, pro které může být změna pozice uvnitř firmy příležitostí k profesnímu růstu, získání nových zkušeností a posunu v kariéře. Nedávno ale nastala situace, že se na uvolněnou pozici žádný interní kandidát nepřihlásil, takže jsme po delší době oslovili i širší veřejnost. Kandidáti, kteří se na otevřenou pozici přihlásili, byli z blízkého okolí. Všichni mě příjemně překvapili – splňovali náš základní požadavek, a to mít zkušenost s prací v oblasti kvality. Zkrátka, aby věděli, co taková práce obnáší a co mohou očekávat.

Zaznělo, že tu jsi už deset let a nyní jsi vedoucí oddělení kvality. Jak je tato funkce náročná, a to nejen po časové stránce?
Právě časové hledisko byla jedna z věcí, které jsem důkladně zvažovala, než jsem se do výběrového řízení přihlásila. Jsem si vědomá časové náročnosti, ale zároveň mám rodinu a je pro mě důležité skloubit pracovní a osobní život. Je tudíž potřeba najít nějaký balanc mezi prací na jedné straně a osobním životem a koníčky na straně druhé.

Předpokládám, že ve vedení společnosti ARGO-HYTOS Vrchlabí moc žen není.
To skutečně není. Ve vrcholovém vedení jsem v současnosti jediná žena.

Jak se v této mužské přesile cítíš?
Jako růže v trní. (smích) To samozřejmě vtipkuji. Rozhodně to nevnímám jako nějaký handicap nebo překážku. S kolegy se mi spolupracuje velmi dobře a doufám, že i oni jsou s naší spoluprací spokojení. Věřím, že spíš záleží na tom, jaký je člověk týmový hráč a jak dokáže komunikovat, než na tom, jestli je muž, nebo žena. Na druhou stranu to může být inspirací pro ostatní, protože dnes je běžné, že ženy zastávají vyšší pozice.

Na závěr tu mám otázku, kterou spíš dávají personalisté. Kde by ses viděla za pět let?
Vzhledem k tomu, že na současné pozici nepracuji zase tak dlouho, bych se za pět let ráda viděla tam, kde nyní jsem. Myslím, že mám firmě stále co nabídnout, a zároveň si cením zkušeností, které tu získávám. Nechci odcházet jinam – mám ráda lidi, se kterými spolupracuji, a vážím si týmu, který jsme společně vybudovali.

Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz
Foto: Jakub Králíček