Už tento týden! V kraji dojde k otevření nových dálničních úseků
13. prosinece 2021
V pátek 17. prosince řidiči poprvé vyjedou na 22 kilometrů dlouhý úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Hradecká dálnice, která patří vůbec k nejdéle budovaným silničním stavbám v Česku, se tak po dlouhých 44 letech od zahájení výstavby prodlouží aspoň na dvě třetiny své plánované délky. Z Prahy nově dojedete přes Hradec Králové právě až do Jaroměře. Zbývajících
41 kilometrů na hraniční přechod s Polskem v Královci by mělo být dokončených do roku 2027.
„Pro náš region je klíčové, aby dopravní infrastruktura byla nejen modernizována, ale aby byla i dobudována. Prodloužení dálnice D11 do Jaroměře je pro kraj bezesporu velmi významnou stavbou. Dálnice velmi prospěje řidičům, kteří jezdí mezi Hradcem a Náchodskem či Trutnovskem a uleví silnicím 1. třídy i dalším silnicím, které patří pod správu kraje. Všichni si od toho slibujeme zlepšení bezpečnosti i plynulosti dopravy,“ prohlásil hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
Velkou událostí bude otevření úseku dálnice mezi Hradcem Králové a Jaroměří zejména pro obyvatele obcí ležících na stávající silnici I/33. Podle policejních statistik jde totiž dlouhodobě o jeden z nejnebezpečnějších úseků v celém Královéhradeckém kraji. Každý den projede podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tímto úsekem zhruba 17 tisíc aut. Velkou část přitom tvoří kamiony mířící do Polska.
Původně plánovali silničáři zprovoznit nejprve patnáctikilometrový úsek z Hradce do Smiřic a teprve poté další sedmikilometrovou část do Jaroměře. Oba úseky se začaly budovat v první polovině roku 2019. Loni v létě se pak podařilo ŘSD dojednat se zhotoviteli stavby dodatek, kterým se zkrátila doba výstavby o zhruba půl roku. Od té doby se upínají naděje řidičů k polovině prosince letošního roku. Tento termín se stavebníkům podaří i přes epidemii koronaviru dodržet.
ŘSD za novou dálnici z Hradce do Jaroměře zaplatí dohromady 4,7 miliardy korun bez DPH. Stavebníci museli v úseku vybudovat skoro dvě desítky mostů o celkové délce téměř dva kilometry. Součástí prací bylo i vybudování deseti protihlukových stěn o celkové délce zhruba osm kilometrů. Nové budou i čtyři mimoúrovňové křižovatky. Ta největší vznikla přímo u Hradce Králové v katastrálním území městské části Plotiště nad Labem. Jde nejen o největší silniční křižovatku v Královéhradeckém kraji, ale zároveň i o jednu z největších křižovatek v celém Česku.
Obyvatelé Hradce Králové a jeho okolí však kromě dálnice D11 očekávají otevření nového úseku ještě jedné důležité komunikace, a tou je třináctikilometrový úsek dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Tento úsek dálnice se totiž pro tranzitní dopravu stane takřka obchvatem Hradce Králové při cestě na Vysoké Mýto a dále na Moravu. Z Časů se řidiči rychle dostanou k Holicím na silnici I/35 a minou tak celý Hradec Králové. Doposud projížděli řidiči, kteří mířili z Opatovic na Brno či Olomouc, přímo přes hradecký silniční okruh. Právě kvůli tomu je úsek kolem hradecké fakultní nemocnice dlouhodobě nejvytíženější částí městského okruhu. Denně tam projede až 30 tisíc aut.
„Otevření obou úseků dálnic by mělo mít velmi pozitivní vliv na bezpečnost a plynulost silničního provozu, i když nejvíce záleží na samotném chování jednotlivých účastníků silničního provozu. Obecně se dá ale říci, že dálnice jsou díky svému dopravně stavebnímu stavu nejbezpečnějším druhem pozemních komunikací. Plusem jsou směrově oddělené jízdní pruhy nebo mimoúrovňová křížení s ostatními komunikacemi,“ říká vedoucí odboru služby krajské dopravní policie Petr Dušek.
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Michal Fanta