Rozhodnuto. Přejezd v Podhůří bude zcela zrušen
12. srpna 2025
Zainteresovaní občané a zástupci samospráv o tom byli informováni na ústním jednání k řízení o povolení záměru „Náhrada přejezdu P4782 v km 0,823 trati Kunčice nad Labem – Vrchlabí“, které proběhlo v pondělí 23. června.
Vyvrcholilo tím několikaleté řízení (sahající až do roku 2020), v němž se město Vrchlabí; odbor rozvoje města a územního plánování v rámci Městského úřadu ve Vrchlabí; Správa železnic; Dopravní a energetický úřad Praha; Dopravní inspektorát územního odboru Trutnov Krajského ředitelství Policie Královéhradeckého kraje, ale i občané Podhůří přeli a vyjadřovali k budoucnosti tohoto přejezdu a k jeho možnému zrušení. Širší součástí celé debaty byla i potenciální realizace developerského projektu v této lokalitě, ale též vybudování chodníku v Dělnické ulici. Právě jeho význam a nutnost někteří účastníci akcentovali, a to především z důvodu bezpečnosti chodců.

Již na samém počátku roku 2020, kdy se začalo vážně mluvit o zrušení tohoto přejezdu, sepsali občané Podhůří proti tomu petici. Občanská iniciativa vyvrcholila 20. února 2020 veřejnou debatou se starostou Janem Sobotkou v hartecké hasičárně. Na této schůzce, ze které byl pořízen videozáznam, starosta Sobotka přítomným slíbil, že celé řízení ke zrušení přejezdu bude zastaveno. A tak se i stalo. Nicméně 29. prosince 2022 městský úřad Vrchlabí zahájil nové správní řízení o zrušení přejezdu P4782. Souhlasné rozhodnutí, obsahující mnoho úkonů, bylo vydáno v poměrně krátkém čase, dne 24. března 2023.
Ale zpět do současnosti a k závěrům ústního jednání z letošního června. „Během jednání se přítomní mimo jiné dozvěděli, že v průběhu předchozího správního řízení zmíněný požadavek několika orgánů na vybudování chodníku v Dělnické ulice se do rozhodnutí vůbec nedostal. Tak k jeho vybudování není nikdo zavázán a realizace tím pádem nejistá a zřejmě v nedohlednu. Na chodník se tedy čekat nebude a přejezd bude zrušen na jaře 2026,“ popsal jednání jeden z jeho účastníků Libor Kavan.
Starosta Vrchlabí Jan Sobotka (ZVON) však říká, že „nikdy nebylo podmínkou zrušení přejezdu vybudovat chodník v ulici Dělnické. Město se zavázalo, že tento chodník vybuduje, třeba následně. Vzhledem k složitosti řešení majetkoprávních vztahů pro stavbu chodníku se doufám podaří tento slib v příštím roce naplnit,“ uvedl. Stejně se vypořádal i s námitkou, zda všechny zainteresované či obesílané instituce byly obeznámeny s negativním postojem obyvatel Harty k rušení přejezdu. „Uvedené správní řízení vedl státní Dopravní a energetický úřad Praha. Nevím, jestli tento úřad obdržel nějakou petici a jestli petice je něco, čím se má správní úřad zabývat. Správa železnic byla informována o postoji některých místních občanů.“
Starosta též zdůrazňuje, že zrušení jednoho přejezdu je nutnou podmínkou pro zabezpečení dvou přejezdů na této trati ( U Mlékárny a v ulici Lipová). „Na této trati je šest přejezdů (po 600 metrech) a dojde tím k výraznému zvýšení bezpečnosti. V opačném případě hrozí, že nám budou nejméně tři přejezdy zrušeny a celá spodní část Podhůří bude přístupná pouze přes zabezpečený přejezd u nádraží v Podhůří. O zabezpečení alespoň některých přejezdů v Podhůří se město snaží bezmála 30 let,“ uzavírá Jan Sobotka.
Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz