NÁZOR: Zaslouží si sdílená kola ve Vrchlabí uživatelskou pozornost?
12. června 2022
Během měsíce, co se městská kola ve Vrchlabí objevila, jsem si je já osobně docela oblíbil a pravidelně je používám. Není to ale tak jednoznačné, ne všechno se dá pochválit.
Nextbike je firma ze sousedního Německa, která vyvíjí a provozuje veřejné systémy sdílení jízdních kol - bikesharing. V roce 2004 ji založil Ralf Kalupner. Firma se poměrně rozrostla, k roku 2021 provozuje desetitisíce jízdních kol ve více než 300 městech, nacházejících se ve 26 zemích. Systémy sdílení kol můžou být iniciovány městy nebo franšízovými partnery. Provozní náklady jsou hrazeny z peněz za výpůjčky, ale také z reklamních ploch, které jsou na kolech umístěny.
Firma vstoupila na český trh v roce 2019 se svým pilotním projektem v Prostějově se 100 koly. V dubnu 2019 započal druhý projekt sdílených kol v Ostravě se 600 koly. V roce 2020 rozšířila své působení o další města například Praha, Brno, Olomouc, nebo Hradec Králové. V roce 2021 přibylo dalších osm měst a jen za květen 2022 proběhlo na kolech Nextbike v Česku rekordních 300 tisíc jízd, to znamená téměř 10 tisíc výpůjček za den. Nyní firma působí v přibližně 25 českých městech.
Co se týče aplikace, kterou musí mít každý uživatel, aby mohl kolo vypůjčit, je všechno poměrně jednoduché a srozumitelné. Po stažení aplikace je potřeba se zaregistrovat a zaplatit vstupní poplatek padesát korun, který se vám vzápětí promění na uživatelský kredit. Pokud si chcete kolo vypůjčit, stačí naskenovat QR kód umístěný na blatníku, nebo opsat sériové číslo kola. V tu chvíli už začíná půjčovné, do patnácti minut, které na cestách po Vrchlabí většinou nepřekročíte, je kolo zdarma. Poté už platíte 16 korun za každou další započatou hodinu, strávenou na kole. K vrácení stačí kolo znovu zaparkovat na některé ze stanic, které jsou po Vrchlabí celkem hojně, a zamáčknout elektronický zámek, tím automaticky kolo vrátíte.
I když jde o městské kolo, nemyslím si, že je dobře zpřevodované. Tři převody, k tomu jeden těžký a dva skoro na volnoběh prostě nejsou uživatelsky komfortní. Jezdit se s tím dá, dva další převody by ale kolo ještě užilo.
Celkem vzato je to ekologická, bezpochyby šlechetná a důmyslná iniciativa. Jen má stále svoje mouchy. Ke krátké jízdě po Vrchlabí je to ideální, navíc do patnácti minut zadarmo. Navíc není potřeba řešit parkování, zamykání, nebo jízdu zpět, jako s osobním kolem a je to mnohem rychlejší způsob přepravy, nežli autobus.
Antonín Kašpar
redakce@vrchlabinky.cz
Foto: Jiří Novák