Sobota

14. září 2024

Nyní

5.5ºC

Zítra

9.7ºC

Svátek má

Radka

NÁZOR: Zaslouží si sdílená kola ve Vrchlabí uživatelskou pozornost?

12. června 2022

Sdílená komunitní kola od firmy Nextbike máme ve Vrchlabí už od půlky května. Jsou ale vůbec použitelné? Zaslouží si uživatelskou pozornost? Asi ano.

Během měsíce, co se městská kola ve Vrchlabí objevila, jsem si je já osobně docela oblíbil a pravidelně je používám. Není to ale tak jednoznačné, ne všechno se dá pochválit.

Nextbike je firma ze sousedního Německa, která vyvíjí a provozuje veřejné systémy sdílení jízdních kol - bikesharing. V roce 2004 ji založil Ralf Kalupner. Firma se poměrně rozrostla, k roku 2021 provozuje desetitisíce jízdních kol ve více než 300 městech, nacházejících se ve 26 zemích. Systémy sdílení kol můžou být iniciovány městy nebo franšízovými partnery. Provozní náklady jsou hrazeny z peněz za výpůjčky, ale také z reklamních ploch, které jsou na kolech umístěny.

Firma vstoupila na český trh v roce 2019 se svým pilotním projektem v Prostějově se 100 koly. V dubnu 2019 započal druhý projekt sdílených kol v Ostravě se 600 koly. V roce 2020 rozšířila své působení o další města například Praha, Brno, Olomouc, nebo Hradec Králové. V roce 2021 přibylo dalších osm měst a jen za květen 2022 proběhlo na kolech Nextbike v Česku rekordních 300 tisíc jízd, to znamená téměř 10 tisíc výpůjček za den. Nyní firma působí v přibližně 25 českých městech.

Co se týče aplikace, kterou musí mít každý uživatel, aby mohl kolo vypůjčit, je všechno poměrně jednoduché a srozumitelné. Po stažení aplikace je potřeba se zaregistrovat a zaplatit vstupní poplatek padesát korun, který se vám vzápětí promění na uživatelský kredit. Pokud si chcete kolo vypůjčit, stačí naskenovat QR kód umístěný na blatníku, nebo opsat sériové číslo kola. V tu chvíli už začíná půjčovné, do patnácti minut, které na cestách po Vrchlabí většinou nepřekročíte, je kolo zdarma. Poté už platíte 16 korun za každou další započatou hodinu, strávenou na kole. K vrácení stačí kolo znovu zaparkovat na některé ze stanic, které jsou po Vrchlabí celkem hojně, a zamáčknout elektronický zámek, tím automaticky kolo vrátíte.

I když jde o městské kolo, nemyslím si, že je dobře zpřevodované. Tři převody, k tomu jeden těžký a dva skoro na volnoběh prostě nejsou uživatelsky komfortní. Jezdit se s tím dá, dva další převody by ale kolo ještě užilo.

Celkem vzato je to ekologická, bezpochyby šlechetná a důmyslná iniciativa. Jen má stále svoje mouchy. Ke krátké jízdě po Vrchlabí je to ideální, navíc do patnácti minut zadarmo. Navíc není potřeba řešit parkování, zamykání, nebo jízdu zpět, jako s osobním kolem a je to mnohem rychlejší způsob přepravy, nežli autobus.

Antonín Kašpar
redakce@vrchlabinky.cz
Foto: Jiří Novák