Pátek

5. prosince 2025

Nyní

6ºC

Zítra

2ºC

Svátek má

Jitka

Na Jičínsku jezdí první vlak v Evropě, který mezi stanicemi neřídí strojvůdce

4. dubna 2025

Výrobce dopravní zabezpečovací techniky AŽD Praha dnes na trati Kopidlno - Dolní Bousov zahájil jako první v Evropě oficiálně provoz autonomního vlaku na takzvané širé trati. Protože legislativa neumožňuje provoz zcela bez obsluhy, je i v autonomním vlaku strojvedoucí, který ale na jízdu mezi stanicemi pouze dohlíží.

Náklady projektu byly asi 320 milionů korun. Z nich 120 milionů korun na vývoj a postavení autonomního vlaku poskytla Evropská unie v projektu Europe's Rail. Zbylých 200 milionů investovala AŽD do opravy trati, zajištění přejezdů a dalších technologií na trati. "Intenzivní vývojové práce se odehrály v posledních třech letech," řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

V pravidelném provozu s cestujícími vyjede vlak poprvé o víkendu 5. a 6. dubna. Pak souprava řízená technikou pojede do začátku října o dalších čtyřech vybraných víkendech a dva týdny o letních prázdninách.

Autonomní vlak je podle AŽD technologickou revolucí na železnici. "Cestující znají vlaky bez strojvedoucích ze zahraničí, ale vždy jezdí v uzavřených koridorech mezi ploty, v tunelech a podobně. Ovšem provoz autonomního vlaku na trati, kde jsou železniční přejezdy a v kolejišti mohou nastat nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací," uvedl Chrdle.

Postavení autonomního vlaku podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) řadí Českou republiku mezi lídry vývoje v železničním průmyslu v Evropě i ve světě.

Technologie autonomního vlaku by se podle něj měla v budoucnu uplatnit především na lokálních tratích, kde by provoz úsporou personálních nákladů značně zlevnila. Výstupy a zkušenosti z projektu, jehož technologie je přenositelná i na další tratě, jsou otevřené také pro další železniční společnosti v Evropě.

Kromě Kopidlnky AŽD provozuje vlaky na vlastní Švestkové dráze na Lounsku. U ní AŽD plánuje, že ji do roku 2030 promění v plně autonomní železnici.

Projekt podle Chrdleho předehnal legislativu, protože zákony nepočítají s tím, že by vlak jel bez strojvedoucího. Uvítal by vznik skupiny na ministerstvu dopravy k úpravě legislativy. "Je před námi nový úkol. Pro přípravu patřičné legislativy můžeme vycházet ze zkušeností, které vlak přinese," řekl k tomu ministr Kupka.

Autonomní vlak zahájil provoz na takzvané širé trati Kopidlno - Dolní Bousov, 4. dubna 2025, Dětenice, Jičínsko.,Image: 983306921, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: ČTK / Taneček David

Autonomní vlak nazvaný EDITA vznikl modernizací motorového vozu 810.111. Cestující bude vozit ve zrekonstruovaném vagonu řady 010. Oba vozy pocházejí ze 70. let minulého století. Vlak má kamery a laserové senzory, které snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén. Aktuální data z kamer a senzorů pro autonomní řízení budou moci cestující sledovat na displejích ve voze. Trať je pokryta systémy a sítěmi ETCS, 5G a GSM-R.

Protože legislativa neumožňuje provoz vlaku zcela bez obsluhy, je v autonomním vlaku strojvedoucí. Vlak neovládá z klasického stanoviště, na jízdu jen dohlíží z tzv. dohledového pracoviště. "V případě jakéhokoliv problému bude moci kdykoliv zasáhnout a soupravu okamžitě zastavit nouzovým tlačítkem," uvedla AŽD.

Čtyřiadvacet kilometrů dlouhou trať zvanou Kopidlnka na pomezí Královéhradeckého a Středočeského kraje koupila AŽD v roce 2016 jako nevyužívanou od státu pro své potřeby a experimenty. Pravidelný provoz na trati skončil v roce 2010, v sobotu jej AŽD jízdami autonomního i dalších vlaků obnoví. "Budeme jezdit na vlastní komerční riziko. Jízdenku za 50 korun si cestující koupí ve vlaku," řekl Chrdle.

Jízdní řád autonomního vlaku počítá s třemi páry vlaků denně s odjezdy z Kopidlna v 08:15, 12:11 a 16:11. Pro nadcházející první víkend AŽD dopravu posílí na pět párů vlaků, a to tři v celé délce tratě Kopidlno - Dolní Bousov a zpět a dva v úseku Kopidlno - Dětenice a zpět. Mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem je dopravna v Dětenicích a sedm zastávek.

O dalších víkendech a státních svátcích od dubna do října a denně v červenci a v srpnu, kdy autonomní vlak nepojede, dopravu tří párů vlaků na Kopidlnce zajistí běžné motorové vozy.

Loni AŽD na trati ve stanici Dětenice otevřela kompetenční centrum pro zkoušení železničních technologií a výuku jejich ovládání.

(ČTK)
Foto: ČT24