Ivan Bäuml: Čeští turisté jsou stejně nároční jako Němci
15. května 2025
Naposledy jsme spolu dělali rozhovor do Vrchlabinek zhruba před šesti lety. Co nového se od té doby u vás stalo?
Na úvod bych rád zopakoval základní informace o nás. Ingtours zde působí od roku 1990. Předmět naší obchodní činnosti je konstantní a stojí na třech základních pilířích. Prvním pilířem je prodej zahraničních zájezdů, které prodáváme provizně. Druhou oblastí je prodej tuzemska a částečně i zahraničí vlastní dopravou, na což máme vlastní web a vlastní produkt. A třetí věcí je aktivní cestovní ruch, kdy zajišťujeme příjezdy zahraničních návštěvníků do České republiky, a to jak ve formě skupin, tak i jednotlivců.
Dobře. A jsou tedy nějaké novinky?
Ano, máme jednu zásadní změnu. Od října loňského roku jsme se stali franšízou největšího internetového prodejce zájezdů Invia.
Má tato skutečnost nějaký dopad na vaši nabídku?
Dále působíme jako společnost Ingtours, nicméně zahraniční zájezdy prodáváme jako franšízant agentury Invia a jako Invia vystupujeme i navenek. Invia si tímto krokem rozšiřuje portfolio a svůj prodej. Dříve jsme zahraniční zájezdy pod názvem Ingtours prodávali provizně pro různé cestovní kanceláře jednotlivě. Tím, že jsme se stali franšízantem, tento model skončil. Ale na druhé straně to má výhodu, že v rámci Invia sdružujeme zhruba 300 až 350 cestovních kanceláří, tudíž se nabídka pro tento produkt výrazně rozšířila. Samozřejmě využíváme též veškerých výhod Invia včetně reklamy, rezervačního systému a tak dále. Ale to neznamená, že jsme jako Ingtours zmizeli. Produkty z dalších dvou pilířů naší nabídky totiž prodáváme stále pod tímto názvem a máme dohodu, že tak můžeme činit.

Jaká jsou vaše očekávání pro nadcházející sezónu?
Jak jsem již zmínil, prodej zahraničních zájezdů pod hlavičkou Invia jsme zahájili loni v říjnu. Zatím nemůžeme dělat nějaké zásadní závěry, protože prodáváme de facto půl roku. Určitě máme zájemce o zájezdy, a tudíž jsme spokojení. Prodej probíhá v určitých vlnách. První přišla v lednu. Pak se to utlumilo a nyní na začátku dubna, když děláme tento rozhovor, lze říci, že se lidé zase probouzejí a začínají zahraniční zájezdy poptávat. V této příležitosti bych rád zmínil, že máme podepsanou smlouvu i se společnostmi ŠKODA AUTO, ARGO-HYTOS a Kablo Vrchlabí a pro ně a pro jejich zaměstnance máme speciální nabídky. Ale zpět k našim očekáváním. Věříme, že sezóna bude dobrá, přestože vlivů, které na to působí, je hodně. Od mezinárodní situace přes volby až po cla. A dlužno dodat, že pokud se člověk dnes podívá na zpravodajské portály na internetu, tak to působí velmi depresivně. Ale věříme, že turistika jako pevná součást lidského života, bude fungovat dál a potřeba lidí odpočinout si od práce při cestování tu bude přetrvávat.
Myslíte, že vlivy či negativní faktory, které jste zmínil, mohou lidi od cestování odradit?
Nemyslím si, že je to ohrožující faktor. Jsem spíš toho názoru, že lidé situaci sledují a rozhodnou se později a rozvážněji.
Zkusme nyní představit produkty, které tvoří druhou větev vaší nabídky.
Máme vlastní webovou aplikaci, která se jmenuje hotel-penzion.cz, kde máme komplexní nabídku pro individuální turisty. V této aplikaci nabízíme ubytování ve zhruba 1200 hotelech v České republice. A protože to je nabídka pro individuální turisty, tedy pro ty, kteří pojedou autem, kromě České republiky máme poměrně slušnou nabídku na Slovensko či Maďarsko. Dál jsme se rozšířili do Polska, kde máme dost širokou nabídku na Baltu, a máme tam i nabídku na Slovinsko, Chorvatsko, Itálii a Rakousko. Naši nabídku neustále doplňujeme o nová místa a další hotely. Důležité je, že na našem webu máme i nabídku na poptávku. To znamená, že když klient na náš web přijde, tak si na něm může poptat ubytování v různých termínech a čerpat tam i naše různé balíčky nebo tam je i možnost sjednat si ubytování přímo on-line.
Když zůstaneme doma v České republice, o které oblasti je největší zájem?
Předně to musíme rozdělit na zimu a léto. Pokud jde o zimu, naše specializace je samozřejmě na Krkonoše, ale máme poměrně velkou poptávku i na Jeseníky a Beskydy. Kapacity máme i na Šumavě. S létem je spojena hodně voda, tudíž máme dostatečnou nabídku na Máchovo jezero, pak jde hodně jižní Morava, tedy oblast kolem Hodonína a Znojma. Z hor je nejvíce poptávaná Šumava a Krkonoše.
Která místa si našinci, pokud jedou takto individuálně, vybírají z vaší zahraniční nabídky?
To nelze přesně určit, protože každý rok se to docela výrazně proměňuje. Ale nabídka se rozprostírá do více zemí a lokalit. My si ale záměrně vybíráme především takové země a místa, u nichž cítíme, že to pro naše klienty bude zajímavé. Když si lidé u nás tyto služby vybírají, poprosíme je i o vyplnění formuláře, kde nám pak napíší, jak se jim pobyt líbil, případně kterou jinou destinaci by preferovali.

Je tento produkt určen jen pro české klienty?
Stránku s touto nabídkou prezentujeme i do Německa a do Polska. Tudíž i klienti z těchto zemí mohou prostřednictvím našeho webu tyto pobyty poptávat a poptávají je. A tím vlastně volně přecházím na náš třetí produkt, kterým je aktivní cestovní ruch.
Co je jeho obsahem?
Tento produkt se odvíjí na dvou bázích. Jednak je to individuální turistika a pak to jsou skupiny, pro které zajišťujeme ubytování, ale i dopravu, průvodcovské služby a tak dále. Tento produkt je postaven na bázi pevné programové nabídky a také je zde jiné věkové složení. Tyto autobusové zájezdy většinou využívají lidé ve věkové skupině 50+. Ti mladší spíš preferují individuální turistiku.
V poslední době si všímám, jak Polsko investovalo do své propagace jako turistické destinace. Vzhledem k postupnému oteplování, ale i investicím do tamní infrastruktury se domnívám, že v této sousední zemi vyrůstá turistický šampion pro příští roky. Nemyslíte?
Já si dokonce myslím, že Polsko – pokud jde o turistiku – bylo z naší strany velmi dlouhou dobu podceňované. Máte pravdu, že Poláci jdou velmi intenzivní cestou. Musím říci, že polské pobřeží na Baltu je celé nové a hezky udělané. To samé platí i o polských Krkonoších či polské straně Tater. Mají i rozumné cenové relace. Musím potvrdit, že loni i letos začali Češi ve velkém Polsko poznávat, a myslím si proto, že tato země bude do budoucna černým koněm. Stačí se podívat například jen na dopravní infrastrukturu a všichni vidí, jak moc jsme oproti nim při jejím budování zaspali.
V cestovním ruchu se pohybujete už dlouhou dobu. Pozorujete v posledních letech vzrůstající nároky českých turistů?
Určitě. Kdybych měl srovnat klienta například v roce 1990 a nyní v roce 2025, klient v roce 1990 byl pro nás jednodušší z pohledu prodeje, protože ta poptávka byla enormní. Rozvojem globalizace, internetu a tak dále se z našich klientů stali stejně nároční klienti, jako jsou Němci nebo Rakušani, a od nás to vyžaduje jiný způsob prezentace. Není možno klienta podceňovat, protože už leccos zná, leckde byl a srovnává kvalitu nabídky a cenu. Přidaná hodnota, která kdysi byla někde třeba na pátém místě, je nyní první. Tím v žádném případě nechci nijak snižovat klienta v devadesátých letech, ale je to zkrátka vývoj.
Abychom to na závěr shrnuli. K vám tedy mohou přijít lidé, kteří mají už konkrétní představu, ale i ti, kteří si od vás klidně nechají poradit.
Přesně tak. Stane se, že přijde klient a má na papírku tři hotely ve třech destinacích. My mu to ukážeme a poradíme, co bychom z těch tří nabídek třeba preferovali my sami. Pokud klient ví, co by rád, je to samozřejmě rychlejší. Ale když sem přijde klient, který řekne, že by někam rád jel, ale neví kam, sedí tu třeba hodinu a my mu poradíme. A samozřejmě to pak celé zajistíme.
Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz
Foto: Jiří Štefek, Shutterstock