FOTO: Technika prorazila sněhové bariéry mezi Výrovkou a Luční boudou
8. dubna 2024
"Na letní cestě mezi Výrovkou a Luční boudou jsme začali dělat zhruba před třemi týdny. Dnes se začalo okolo 7:00 od Richtrových bud přes Výrovku na Luční boudu. Dnes to bylo rychlé, zhruba za pět hodin jsme to měli vyfrézované na asfalt až k nám," řekl odpoledne Beneš, který byl řidičem jedné z roleb.
Na horskou silnici, která slouží hlavně k zásobování horských bud, je možný vjezd jen se speciálním povolením Správy Krkonošského národního parku (KRNAP). Cestu každoročně na jaře začnou prohrnovat rolby, na závěr se v místech, kde je více sněhu, přidá sněžná fréza, která silnici dočistí. "Dnes byly zapojeny do ostraňování sněhu nad Modrým dolem dvě naše rolby a traktor s frézou technických služeb v Peci," řekl Beneš.
Odhadl, že vnitřní sněhová stěna, tedy napravo od cesty směrem na Pec pod Sněžkou, je okolo deseti metrů. "Mocnost sněhu v traverzu nad Modrým dolem je tak zhruba stejná jako v minulých letech, jen trasa vysokého nánosu sněhu je kratší, odhaduji 400 metrů, bývá dvojnásobek. Sníh hrneme vlevo od cesty do Modrého dolu. Tento úsek většinou frézujeme až v květnu. Například před 12 lety jsme frézovali 15. června," řekl dopoledne Beneš.
Cesta v traverzu mezi Výrovkou a kaplí Památník obětem hor na úbočí Luční hory nad Modrým dolem nyní vede v zářezu sněhových návějí. Nedaleko od traverzu, kde dnes pracovala technika na odklízení sněhu, je sněhové pole známé jako Mapa republiky. Je na úbočí Studniční hory. Správci KRNAP tam 19. března naměřili osm metrů. Podle nich letošní naměřené maximum sněhu na Mapě republiky bylo jedno z nejnižších za poslední léta. Absolutní maximum sněhové pokrývky pole, které se na jaře vyrýsuje do tvaru prvorepublikového Československa s Podkarpatskou Rusí, bylo 15,7 metru v roce 2000. Důvodem je modelace terénu a větrné proudy, které pravidelně ukládají obrovská množství sněhu, uvedl KRNAP.
Cesta z Pece na Luční boudu měří okolo sedmi kilometrů. Díky vyčištěné cestě turisté a cyklisté nemusejí hledat jiné trasy, na nichž by mohli poškodit vzácnou krkonošskou přírodu.
Uplynulá zimní sezona byla v Krkonoších charakteristická teplotními výkyvy. S tím souviselo i poměrně časté střídání stupňů lavinového nebezpečí. První stupeň z pěti byl v české části hor byl poprvé v zimní sezoně 2023/2024 vyhlášen 26. listopadu, dnes horská služba letos poprvé lavinový stupeň nevyhlašovala. Podle Správy KRNAP uplynulá zima byla nezvykle bohatá na dešťové srážky a vysoké teploty. "V porovnání s předchozími zimami bylo v Krkonoších sněhu celkově méně. Zatímco nástup zimy v prosinci byl nadějný, následné oblevy způsobily, že sníh začal odtávat výrazně dříve než v minulých letech," uvedl mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.
(ČTK)
Foto: Tadeáš Hlinka