Děti se potřebují připravit tak, aby obstály ve světové konkurenci
8. srpna 2024 Komerční sdělení
Začněme letně. Prázdniny jsou v plném proudu. Co vy a dovolená? Kam jste letos vyrazili?
Vyrazili jsme na in-line brusle do Německa na jih od Berlína. Tam jsou v oblasti nazvané Fläming nádherné tratě v přírodě s délkou od 10 do 90 km. Naše oblíbená má více než 50 km a končí u vynikající restaurace, která nás ještě nikdy nezklamala. Trochu jsem trénoval, a tak jsem byl schopen držet tempo s manželkou, která mi v posledních letech začala ujíždět. A přitom jsem ji všechno naučil. Byl jsem rád, že hned první den nevybrala tu 90kilometrovou trať.
Vždy dáváte přednost aktivní dovolené a sportujete, nebo si i odpočinete a vezmete si do ruky něco na čtení?
Určitě i rád čtu. Po letech se zkouším vrátit k žánru sci-fi a začal jsem číst rozsáhlou trilogii, kterou pod názvem Problém tří těles vytvořil čínský autor Liou Cch’-sin. Žili jsme s rodinou sedm let v Číně, proto mě kniha zaujala i z tohoto pohledu.
Doporučil byste našim čtenářům nějaké místo, kde jste v minulosti byl a chytlo vás za srdce natolik, že byste se tam chtěl vrátit?
Když mi bylo 16 let, putoval jsem na Slovensku po hřebenovce se spacákem z mých rodných Košic přes Slovenské rudohoří na Ďumbier v Nízkých Tatrách k mým rodičům. Ještě předtím, ve významném roce 1968, se tudy vydal můj otec a vyprávěl mi zážitky s lidmi, které cestou potkával. V současné době je na trase ale více medvědů, a pokud se pro putování rozhodnu, tak se určitě budu muset dobře připravit.
Poslední společný rozhovor jsme ve Vrchlabinkách měli loni během prázdnin. Co se za tu dobu ve vašem podniku změnilo a co je v něm nového?
Již druhým rokem vyrábíme sedm dní v týdnu, protože celosvětová poptávka v koncernu po našich automatických převodovkách je vysoká. Navýšili jsme personál, zavedli další automatizace a roboty, jinak bychom to nestíhali. Na podzim loňského roku jsme dosáhli dalšího milníku – vyrobili jsme pětimiliontou sedmistupňovou automatickou převodovku. A důležitým tématem pro nás i nadále zůstává společenská odpovědnost, v jejímž rámci se snažíme podporovat okolí našeho závodu.

Naše čtenáře určitě budou zajímat i čísla. Kolik lidí u vás v současnosti pracuje a kolik převodovek vyrábíte?
Závod ve Vrchlabí zaměstnává téměř 1500 zaměstnanců a ročně vyrobíme zhruba 690 000 převodovek. Tento rok máme v plánu pokořit další rekord.
Nabíráte stále nové zaměstnance?
Nedávno jsme přijali více než 200 pracovníků, a pokud jde o další nábor, tak se jedná již jen o jednotlivce pro vybrané profese. Ovšem zkušené elektroniky hledáme neustále.
Během uplynulého roku jsme se měli možnost setkat na několika různých společenských akcích, jako když například nemocnice otevírala nová oddělení. Jaké vztahy má vrchlabský závod Škoda Auto s dalšími zdejšími institucemi, jako je město Vrchlabí, nemocnice, školská zařízení, sportovní kluby a tak dále?
Jsem velmi rád, že jsme součástí celopodnikového projektu Zaměstnanecké sbírky, prostřednictvím něhož můžeme společně se zaměstnanci dobročinným organizacím pomoci získat potřebné finanční prostředky. Podporujeme i základní a střední školy v okolí a snažíme se v nich motivovat dívky ke studiu technických oborů. Setkáváme se i s pedagogy a rodiči ohledně kariérní přípravy žáků základních škol. Děti se potřebují připravit tak, aby obstály ve světové konkurenci. Zaměřujeme se ale i na seniory, kterým se prostřednictvím několika aktivit snažíme zpříjemnit pobyt v pečovatelských institucích. V neposlední řadě jsme v první polovině letošního roku předali pět dalších horských elektrokol místním úřadům a správě KRNAPu. Jízdní kola přispějí k udržitelné a rychlé dopravě.

V květnu do Vrchlabí zavítala mobilní laboratoř EDU.Lab. Jak hodnotíte tento projekt a jeho přínosy?
Mobilní laboratoř vnímám velice pozitivně, jedná se o unikátní projekt, jehož záměrem je podpořit technické vzdělávání žáků základních a středních škol, a o to samé se snažíme i my. Žáci tak získají povědomí o moderních technologiích, jako je umělá inteligence, virtuální realita či 3D tisk, se kterými by se v rámci klasické výuky nesetkali. Letošní zastávky v Jilemnici a Vrchlabí byly určeny především pro školáky, nicméně volné termíny mohli využít i další zájemci.
Chtěl byste na závěr něco vzkázat našim čtenářům?
Jsem moc rád, že mohu být součástí komunity ve Vrchlabí, která se podílí na rozvoji města, zvýšení životní úrovně jeho obyvatel i ochraně okolní přírody. Podpora mladých lidí, jejich úspěšné zapojení do života, možnost získat mezinárodní zkušenosti a neustálá snaha o vlastní zdokonalení jsou základem pro úspěch našeho regionu i v budoucnosti.